Sinnssvak våt, utrolig forblåst og helt fantastisk lørdag!

Det hadde regnet intensivt og lenge nok til at Meteorologisk institutt hadde sendt ut OBS-varsel for Rogaland. Paradoksalt nok var dette samme helgen som det arrangeres Vannfestival på Ålgård. Det ble en tur der vi fikk vår porsjon av vann og vind – i bøtter og spann.

Lørdag kveld. Lars og jeg hadde fått fiskelov samtidig. Endelig! Elven var for stor til å krysses på den vanlige plassen. Jeg var likevel ved godt mot og snudde ikke før jeg innså at det kom til å bli livsfarlig badeliv i nærmeste stryk om jeg prøvde å hoppe til neste stein. Den lå langt under vann. Lars stod inne med bredden, han har vært her før og visste at den siste steinen kom til å bli umulig å nå med denne vannføringen. Det ble blåst retrett og vi hoppet inn i bilen. Vi var nå atskilt fra et av våre beste vann på grunn av en utrolig høy vannføring i en ellers så bedagelig elv. Ja, jeg har vært her før jeg også, men den gang fant jeg ikke det rette vannet (det vi skulle til i dag).

Vi gikk langs elva for å finne en plass å krysse. Lars meldte seg til å rekognosere ett sted som kunne se bra ut, men kom slukøret tilbake. «Umulig» og «idioti» var ord som kom – iblandet et sukk. Det gikk som det måtte når fiskegalskapen overvinner fornuften. Vi parkerte og ble enige om å forsere dette beistet av en elv uansett om det ble badeliv eller ei. Jeg gikk på nebbet før vi nådde frem til vannet, og ytterligere et par ganger på en liten grønn øy full av forræderske tuer som skjulte meterdyp bekk under gresset. Jeg kom meg over, men støvlene ble fulle av vann og sokkene måtte vris noen ganger før jeg fikk motet tilbake. Lars valgte en mer kreativ vei og kastet klærne og vadet rett uti vannet. Det tar nok forresten tid å bli kvitt bildet inni hodet av Lars som vader kun iført truse. «Grasiøst» er vel et dekkende ord.

Fremme med Godvannet ble slagplanen lagt mens vi rigget stengene. Vi skulle skille lag og avfiske et størst mulig område. Nå har det seg slik at jeg, på forrige fisketur i sommer, presterte å få «dårlig karma». Alt som kunne gå galt, gikk galt, mens jeg fisket i Godvannet mitt i Frafjordheiene under perfekte forhold. Jeg ble tilskuer til stor ørret som vakte «head and tail» mens flua mi satt fast i blåbærlyng, fjellbjørk eller i en kreklingtue. Kveldens fisking startet som en fortsettelse av den forrige turen, riktige SNAFU-forhold (Situation Normal, All Fucked Up). Fortommen ble byttet når jeg hørte gledeshylene fra Lars. Han hadde akkurat fått dagens første, og gliste mens han hold opp en feit og fin ørret på nøyaktig 462 gram.

Lars kliner til med en riktig pen ørret på 462 gram.

Jeg begynte nå å tvile på fluevalget mitt (en hareørenymfe), og måtte ha en samling i bunn med meg selv. Nå gjaldt det å finne tilbake til godfølelsen, senke skuldrene og få fisk. Vinden tok seg opp og fortommen på to ganger stanglengde (16 fot) ble i drøyeste laget. Men nå ble det min tur! Det hogg på en ørret, en flott stekefisk som måtte kjøres hardt for å unngå diverse plantevekster og stein. Den kom raskt i håven. For en lykke! Den fikk friheten tilbake. Noen kast senere vakte det rett foran meg, et kraftig vak som levnet lite tvil om størrelse på fisken. Jeg kastet rett mot vaket, men vinden drev flua vinkelrett bort fra målet. Et vindkast førte til at neste kast også ble «stang ut», men det tredje kastet traff mål. Det røsket til og jeg fikk æren av å kjenne muskler i andre enden. Lyden av snella under utras etter utras er som balsam for sjelen. Rett og slett deilig! Fisken havnet i håven og skuldrene kom på plass. Forbannelsen var brutt.

Fast ørret. Og slutten på min dårlige fiskekarma.

Det begynte å regne, skikkelig sommerregn av typen du blir totalt gjennomvåt av. Vinden tok seg opp og det ble etter hvert umulig å kaste. Jeg beveget meg nedover i håp om å finne ly for vinden. Prøvde noen plasser som virket skjermet for vinden, men det blåste så mye at det ble umulige forhold når en må ta hensyn til bjørk og einerbusker. Lars hadde valgt andre siden av vannet, og vi beveget oss nå parallelt mot enden av vannet. Her var det lite trær og busker, så jeg fikk avgårde et kast mellom vindkastene. Fast fisk igjen! Med masse muskler. Det tok en god stund før fisken lot seg håve. En nydelig ørret på rundt halvkiloet.

Deilig augustørret.

Nå begynte en halvtime med vått og forblåst bonanzafiske. Jeg fikk flere kampvillige ørreter av en størrelse som det bare er å bli glad av, og som slett ikke er vanlig kost her i Rogaland. Hareørenymfa ble etter hvert preget av hard bruk, men den gjorde jobben. Det stod mye fin fisk i nærheten, og de få gangene jeg fikk kjempet meg til et tilnærmet normalt kast i vinden ble det ofte napp eller fast fisk. Mens støvlene mine ble fylt opp av regnvann, og de gjennomvåte klærne klistret seg til kroppen, kjente jeg gliset mitt ble større og større. Dette var rett og slett helt fantastisk!

Våt og deilig kveld! Takk og pris for at vi hadde undervannshus på GoProen.

Da været var på det verste foreslo Lars at vi skulle gå til andre enden i håp om å få til noen kast i medvind. Været var nå i kategoritype «Kun for idioter» eller «Kun for hardt rammede ørretnerder». Jeg er glad for at Lars og jeg har truffet hverandre, for vi tilhører utvilsomt begge. Vi smilte mens vi gikk med regnværet rett imot. Vi fikk en god runde med kasting og baksing med luftknuter og snøre som ble blåst bort og flettet inn i nærmeste busk, men humøret var på topp. Det er lenge siden vi har hatt så mange kilo ørret i håven på en og samme kveld!

Rett inn i håven. Og rett ut igjen.

En tanke om “Sinnssvak våt, utrolig forblåst og helt fantastisk lørdag!

1. Fluefiskeveteranen/hareørenymfe vs fluefiskerookie/March Brown 8-1. Beklager forresten sterkt at du måtte se meg i trusa, men det kunne vært verre. Hadde jeg droppet den også hadde det både blitt «grasiøst» og ikke minst «minimalistisk» med den badetemperaturen i strykene. Tusen takk for turen!

Det er stengt for kommentarer.